Tavaszi fáradtság?

2009. 04. 06.
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Szerző: Szimpatika
Rosszkedv, fáradékonyság, lehangoltság. Tavasszal sokan úgy érezhetjük, hogy "lemerültek az elemeink". Mielőtt komoly problémára gondolunk, érdemes felülvizsgálni, mennyi nyomelemet és vitamint viszünk be szervezetünkbe.
Szép Jó napot kívánok!

Mostanság a közérzetem nem éppen úgy viselkedik, mint szokott! Ez alatt azt értem, hogy nagyon kedvetlen vagyok, illetve fáradt! Van esetleg erre valami? Nagyon sok vitamint eszem.
A szemem is nagyon fáradékony lett, ez ellen mit lehetne tenni?
Előre is köszönöm a segítségét!

Üdvözlettel:
Andrea

Kérdés esetén mindenki bizalommal fordulhat szimpatikus gyógyszerészéhez a Szimpatika patikákban is, de már weboldalunkon a Gyógyszerészünk válaszol rovatra kattintva is bárki felteheti kérdését. A Szimpatika.hu gyógyszerész szakértője, Rábainé Maul Katalin e-mailben válaszol minden kérdésre, de, hogy mindannyian okulhassunk a válaszokból, azokat itt a Magazin rovatban is közzétesszük.

Kedves Andrea!

Bizonyára tudja, hogy a fáradékonyság, kedvetlenség így a tavasz elején természetes állapot, szervezetünk kimerül a hosszú tél alatt. Ezért próbáljuk pótolni a vitaminokat, amit Ön is helyesen tesz, de a hangulatunk függ még egy másik dologtól is: ez pedig a fény. Tél végére már a sok sötétség sokunk hangulatán nyomot hagy. Most, hogy újra hosszúak a nappalok, próbáljon minél többet a szabad levegőn tartózkodni, esetleg ott valamilyen sporttevékenységet folytatni, és ez feltölti energiával, javítja az életkedvét.

Emellett persze továbbra is figyelni kell a helyes táplálkozásra, vitamin, és nyomelem bevitelre, és a stressz csökkentésére az életében. (ez utóbbit a legnehezebb elérni, tudom, de pl. erre is jó a sport) Ha ilyen életmód-változtatások után sem szűnik a fáradékonysága, akkor célszerű háziorvoshoz fordulni, aki megvizsgálja, hogy esetleg vérszegénység (vagy egyéb ok) okoz-e Önnél ilyen panaszokat. Ebben az esetben orvos ír fel erre megfelelő gyógyszert. A szemének fáradtságának is több oka lehet. Ha irodában dolgozik, és sokat olvas, ill. számítógépezik, akkor természetes, hogy elfárad a szeme, mivel a szemnek a közelre fókuszálás a legmegterhelőbb feladat. Ezért javasolják, hogy iktassunk be szüneteket a számítógépezésben, és a szünetben nézelődjünk a távolba (pl. ki az ablakon), mert az pihenteti a szemet. Szóval semmi esetre se az legyen a számítógépezés utáni pihenés, hogy elolvassa az újságot! A jól elsajátított szemtorna (erre könyvek kaphatók) szintén segíthet.

Gyógyszertári készítmények közül, a lutein tartalmú étrendkiegészítők javasoltak a szem védelmére. Ezenkívül javasolt még műkönny használata is azoknak, akiknek sokat kell gép előtt ülni. Számítógépezéskor ugyanis ritkábban pislogunk, ezért könnyebben kiszárad a szemünk, azaz sérül a könnyfilm a szaruhártyán, így az a védelmi feladatait ezután már nem tudja ellátni. Sokféle műkönny kapható recept nélkül, ki kell próbálni, hogy kinek melyik válik be. Vannak olyan szemcseppek, melyek az erek szűkítése révén hatnak, így érik el a fáradtságérzés csökkenését, de ezek tartós alkalmazását nem javaslom. Időnként, ha tényleg csúnyán kipirosodott a szeme, és szeretné egy kicsit szebb formába hozni a szemeit, akkor használhatja őket, mert gyorsan hatnak, de semmiképpen ne rendszeresen!

Végül utoljára hagytam, de érdemes gondolni arra is, hogy nem romlott-e valami okból mostanában a látása. Ezt szemészorvos tudja ellenőrizni. Sokszor azok is a szem fáradtságáról panaszkodnak, akiknek már szemüveg kéne, csak még nem jöttek rá, ezért a szem erőlködik, hogy a megfelelő látásélességet biztosítsa. Ha ezt a lehetőséget a doktor kizárta, akkor jöhet a műkönny, a gyakoribb szempihentetés, esetleg szemtorna!

Üdvözlettel:
Rábainé Maul Katalin