#KORONAVÍRUS

Változás lesz iskolai menzáknál a járvány miatt

Iskolakezdés óvatosan – apaszemmel

Ambuláns mintavételi pontok segítik az ingyenes tesztelést

Praktikák tikkasztó hőségben

2009. 08. 28.
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Szerző: Maul Ági
Ha melegünk van, már nem is jut eszünkbe gyakran más megoldás, mint megnyomni a klímaberendezés bekapcsoló gombját. Aki érzékeny rá, vagy nincs lehetősége így hűtenie magát, az élhet egyéb praktikákkal is. Kérdéseinkre a foglalkozás egészségügyi területen is dolgozó Dr. Tóth Brigitta belgyógyász válaszolt.
A hőség elleni védekezésről ma már szinte kizárólag a légkondicionálás jut eszünkbe, pedig nyilván van számos egyéb olyan praktika, módszer, amivel elviselhetővé tehetjük a kánikulát.

Természetesen. Első jó tanácsom az lenne, hogy, ha tehetjük, zárjuk ki a meleget. Ha napközben alaposan besötétítünk, becsukjuk a nyílászárókat és csak az esti órákban szellőztetünk, csinálunk egy kis kereszthuzatot, az igen hatásos. Alkalmazzunk váltózuhanyt (langyos – meleg – hideg sorrendben), akár naponta többször is. Ne feledjük el azonban, hogy ez hűsítő fürdő és nem tisztálkodás. A túlzásba vitt szappanhasználat már bajt okozhat, mert eltávolítja a bőrvédő zsírrétegét, elősegítve ezzel a bőr kiszáradását, a bőrön élő jóindulatú mikrobák elszaporodását, kórokozóvá válását. Ha nincs lehetőségünk beállni a zuhany alá, segíthet, ha hideg vizet csorgathatunk a csuklónkra, hideg vízzel masszírozhatjuk fejbőrünket. Arc- és testápoló kenőcseinket tartsuk a hűtőben és hidegen kenjük magunkra. A hosszú hajú hölgyek fogják össze a hajukat, vagy fésüljenek kontyot, hogy szellőzzön a hátuk.

Mit érdemes enni és inni a nagy melegben és mit kerüljünk el inkább?

Nagy melegben nagyon fontos a kellő mennyiségű folyadékfogyasztás. Az izzadás miatt a szokásos 2 l helyett 3-4 l folyadék elfogyasztása indokolt. Mivel a cukortartalmú üdítő, a kávé, az alkohol vizet von el a szervezettől, főként a víz (ásványvíz), cukormentes üdítő, tea fogyasztása ajánlott, leginkább szobahőmérsékleten. Pótolni kell az izzadással elveszített ásványi anyagokat (nátrium, kálium, magnézium, kalcium) is. Hideg vizet csak széles szájú pohárból tanácsos inni, mivel így a nyelven szétterülve kissé felmelegszik, míg a vékony sugárban elkortyolt hideg ital gyorsan éri el a torkot; torokgyulladást okozhat. Ami az ételeket illeti, kánikulában a szervezet energiaszükséglete 15%-kal csökken. Bár csökken az étvágy, az étkezésre oda kell figyelni, napi 4-5 alkalommal szükséges enni, ha nem is kívánjuk. Inkább a könnyen emészthető mediterrán típusú ételeket válasszuk, mint zöldségek, szárnyasok, halfélék, rostonsültek, vajon pároltak. A friss saláta is ízletesebb ilyenkor citromos öntettel, mint majonézzel. Természetesen ne feledkezzünk meg a gyümölcsökről, gyümölcsfagyiról. A görögdinnye 85-90%-a víz, remek szomjoltó. Hagyományos, finom magyaros ételeinket érdemes eltenni a hűvösebb napokra.

Hogyan öltözködjünk? A minél lengébb öltözet a jó megoldás? Milyen tanácsot tud adni azoknak, akik olyan helyen dolgoznak, ahol melegben is elvárt a hivatalos öltözködési stílus, az öltöny, kiskosztüm stb?

Hőségben a hőszabályozás és az öltözködés összhangját is meg kell teremteni. A hőleadást a szűk, testre simuló, műszálas topok, nadrágok, szoknyák akadályozzák. Könnyű, világos színű, bő szabású, lenge pamut alapanyagú ruhák, laza könnyű lenvászonból készült felső részeket, bőszárú nadrágokat, szellős blúzokat ajánlanék kánikulai viseletként. Ezekből az anyagokból már nagy választékban kapható az “üzleti élet” kívánalmainak megfelelő stílus is. Sajnálattal figyelem a még gyakori, sötét öltönyös fiatal embereket. A sötét színű ruha elnyeli a meleget, fényt, a világos árnyalatú viszont visszaveri, vagyis a hőségben az ideális ruha színe fehér.
Betegség-e a hiperaktivitás?

Betegség-e a hiperaktivitás?

Ismer olyan kisgyereket, aki egyetlen pillanatra sem képes megállni, folyamatosan ide-oda futkározik, mindenre felmászik, egyfolytában beszél és nem tud hosszabb ideig koncentrálni egy dologra? A jelenség neve hiperaktivitás, és Nagy Orsolya pszichológus mondja el róla a legfontosabb tudnivalókat.
Hogyan lendüljünk újra formába?

Hogyan lendüljünk újra formába?

A karácsonyi eszem-iszom után újabb veszély leselkedik ránk. Ez pedig a szilveszter, a maga pezsgős, sült malacos, hajnalba nyúló falatozásával.
Változás lesz iskolai menzáknál a járvány miatt

Változás lesz iskolai menzáknál a járvány miatt

A járvány egészségügyi kockázatának csökkentése érdekében minden iskola több területre kiterjedő ajánlást kapott, amelynek fontos része az iskolai étkeztetésre vonatkozó javaslatsor is.
Iskolakezdés óvatosan – apaszemmel

Iskolakezdés óvatosan – apaszemmel

Ez a nyár nem egy szokásos nyár volt, kb. fél éve itthon vannak gyermekeim. Feleségemmel az egész tavaszi vírushelyzetet végigdolgoztuk, és rengeteg kompromisszumot kellett meghozni, sok szervezést igényelt, és ami a legfontosabb: a gyermekeink részéről elképesztő rugalmasságra volt szükség.