Sportolj egészségesen!

2014. 06. 28.
Szerző: Szakszon Réka
Téli zsírpárnákkal le, fürdőruhával fel! Újra itt a nyár, ezért sokan sportolással próbálnak megszabadulni a súlyfeleslegtől. A fokozatosság és a rendszeresség fontos, de még ezzel sem mindig kerülhető el a sérülés.


Somlóné dr. Tőke Edit, a budapesti Phönix Patika szakgyógyszerésze előzetes jó tanácsokkal látott el minket, és arról is beszélt, mi a teendő, ha már megtörtént a sportbaleset.

Milyen vitaminokra és ásványi anyagokra van szükségünk, ha rendszeresen sportolunk?

A legtöbb vitaminkészítmény megfelel, de szerencsésebbek azok, amelyekben ásványi sók vannak, hiszen fontos, hogy a nyomelemeket is pótoljuk a szervezetben. Az idősebbeknek érdemes lehet Q10-et szedni, amit energiavitaminnak is neveznek, hiszen nagy szerepet játszik az energiafolyamatokban, valamint az izomműködést is javítja. Léteznek izotóniás oldatok, melyeket a sportolás közben vagy utána vihetünk be a szervezetünkbe. Erre azért van szükség, mert az izzadás során nemcsak a víz vész el a testünkből, hanem a sók is, ezeket pedig pótolni kell. Az omega-3 zsírsavak is fontosak, belépnek a zsíranyagcserébe, szerepet játszanak az érvédelemben, illetve az agyi funkciókat is segítik. (Ezek a többszörösen telítetlen zsírsavak a halolajban, illetve a lenmagban fordulnak elő nagyobb mennyiségben.) Az utóbbi években különös hangsúlyt fektetnek a probiotikumokra, amelyek a mindennapi jó közérzetünk megőrzésére is ajánlottak, sportolóknál pedig különösen fontosak. Sporttevékenység során az izmok vérellátása kerül előtérbe, a belek vérellátása pedig háttérbe szorul. Ilyenkor károsodhat a vékonybélben élő hasznos baktériumflóra, ezért célszerű odafigyelni ennek pótlására is.

Mit tehetünk, ha gyakran görcsöl be a lábunk vagy kezünk sport közben?

Ilyen esetben a magnéziumot szoktuk ajánlani. A tünetek függvényében határozhatjuk meg az adagot. A magnéziumot tabletta vagy pezsgőtabletta formájában juttathatjuk a szervezetünkbe. Nem minden esetben van szükségünk a magnézium mesterséges pótlására. Ritkábban jelentkezik a magnéziumhiány, ha valaki egészségesen táplálkozik, kellő mennyiségben fogyaszt zöldséget, gyümölcsöt.

Hogy kezeljünk le egy friss sebet a sportpályán?

Először ki kell tisztítani a sebet. Miután eltávolítottuk a szennyeződést, különböző készítményeket használhatunk. Jódkomplexet tartalmazó szerekkel, vagy átlátszó, nyomot kevésbé hagyó, gél formájú készítményekkel is fertőtleníthetjük a területet. Ezzel nemcsak az elfertőződés ellen védekezünk, hanem szebb lesz a sebgyógyulás, és gyorsítható a bőr hámosodása is.

Mikor kell orvoshoz fordulnunk egy sebbel?

A gyógyszertárakban is vannak különböző (szabott, vágható) tapaszok, amelyeket felragasztva a vágás két oldalát össze lehet húzni. Nagyobb felületi sérüléseknél azonban olyan tapaszt célszerű használni, ami egyrészt steril, másrészt nem ragad bele a sebbe. Ha a seb mélyebb, orvosi segítségre lehet szükségünk, hogy tapasszal összehúzza, vagy összevarrja a sérülést.

Rándulás vagy ficam esetén mivel enyhíthetjük a fájdalmakat?

Vannak olyan gélek a patikákban, amelyek tartalmaznak fájdalomcsillapító komponenst, bőrnyugtató hatásúak, és segítik a duzzanat vagy vérömleny felszívódását. Használhatunk feketenadálytő-krémet vagy árnikakenőcsöt, amelyek gyógynövénytartalmú készítmények. Sérült ízületek kezelésére is találunk termékeket, és több olyan krém létezik, ami gyulladáscsökkentő hatású, ezekkel is kezelhetjük a sérüléseket. Aki az alternatív gyógyászatot részesíti előnyben, homeopátiás gyógyszereket is talál.

Kapható-e a gyógyszertárakban boka, térd vagy csukló rögzítésére szolgáló eszköz?

Mi nem tartunk ilyen rögzítőket, de kívánságra tudunk rendelni. Nagyobb forgalmú patikákban lehetnek készleten, mert ott többször is felmerül ilyen igény. Gyógycipőt, rögzítőket, lúdtalpbetétet általában gyógyászatisegédeszköz-boltban tartanak. Fásli minden gyógyszertárban kapható, ezzel nagyobb területet tudunk fixálni, másik előnye, hogy olcsóbb, mint a rögzítők. Az utóbbiakat azonban, ha már nem az ágyban fekszünk egy sérüléssel, könnyebb felhelyezni, és kényelmesebben tudunk mozogni velük.