#KORONAVÍRUS

Változás lesz iskolai menzáknál a járvány miatt

Iskolakezdés óvatosan – apaszemmel

Ambuláns mintavételi pontok segítik az ingyenes tesztelést

Miért teljesítenek rosszabbul a fiúk?

2015. 07. 29.
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Szerző: Szimpatika
A tizenéves fiúk le vannak maradva a lányokhoz képest a tanulásban. Az OECD márciusban nyilvánosságra hozott jelentéséből kiderül, hogy a fiúdominancia egyedül a matematika területén mutatkozik meg: ők 15 éves korukban átlagosan három hónappal járnak a lányok előtt.
Az 1960-as évekig a fiúk több időt töltöttek tanulással, ezzel együtt pedig tovább is jutottak az oktatási rendszerben, mint a lányok, így az egyetemet is jóval nagyobb esélyük volt elvégezni. Napjainkban azonban mind a gazdag, mind pedig a szegényebb országokban megváltozni látszanak az erőviszonyok – írja a The Economist.

Az olvasást tekintve óriási szakadék tátong a nemek között: 64 országot összevetve is azt lehet mondani, hogy a lányok jobban teljesítenek a fiúknál. Az átlagos különbség felér egy extra tanévvel.

Az OECD szerint a műveltség az egyik legfontosabb képesség, mivel nagyban meghatározza a további tanulmányokat. Azonban a kutatás szerint a tizenéves fiúk 50 százaléka a lányoknál kisebb eséllyel fogja megszerezni az alapvető ismereteket a számtan, az olvasás vagy a tudományok területén, ráadásul ebben a csoportban a fiatalok hajlamosabbak kimaradni az iskolából.

Ahhoz, hogy megértsük, miért van ekkora különbség a fiúk és a lányok közt a tanteremben, nézzük meg, mit csinálnak az iskola falain kívül! Egy átlagos 15 éves lány egy héten öt és fél órát szentel a házi feladat elkészítésére, közel egy órával többet, mint egy azonos korú fiú, aki ezzel szemben több időt tölt videojátékozással és internetezéssel. A lányok háromnegyede szeret olvasni, míg ez csupán a fiúk alig több mint felére jellemző. Az OECD azt is megfigyelte, hogy azoknak a fiúknak a körében, akik annyi házi feladatot csinálnak, mint a lányok, az olvasás területén a nemek közti különbség a negyedére csökken.

Az OECD azt is megállapította, hogy a fiúk sokkal jobban teljesítettek anonim teszteken, mint amikor oktatóik értékelik őket.

Mi állhat a diszkrimináció hátterében? Az egyik lehetőség az, hogy a tanárok többre becsülik az udvarias, lelkes és békés diákokat, vagyis az összes olyan tulajdonságot, melyek alapvetően a lányok körében gyakoriak. Egyes országokban például akadémiai értékelésekre is kihatott a rossz viselkedés. Ugyanakkor előfordulhat, hogy a nők – akik az iskolában jóval többen vannak a férfiaknál – a saját nemüket részesítik előnyben, mint ahogy korábban férfi főnökök esetében is kimutatták, hogy szívesebben kedveznek a férfiaknak.

A lányok iskolai dominanciája azonban az általános- és középiskolai oktatásnál jóval tovább terjed. Néhány évtizede a férfiak a felsőoktatás szinte minden területén többségben voltak, különösen a továbbképző tanfolyamokon, valamint a tudományos és a mérnöki szakokon. De ahogy a felsőoktatás világszerte egyre nagyobb hangsúlyt kapott, több nő iratkozott be ezekbe az intézményekbe, jelenleg pedig a beiratkozott hallgatók 56 százalékát teszik ki, míg 1985-ben ez az arány mindössze 46 százalékos volt.

Abban a pár OECD-országban, ahol a férfiaknál kevesebb nő jár egyetemre, szintén növekvő tendenciát figyelhetünk meg. Eközben például Nagy-Britanniában, az Egyesült Államokban és Skandinávia bizonyos részein 50 százalékkal több nő jár felsőoktatási intézményekbe, mint férfi.

Ráadásul azok a hölgyek, akik egyetemre járnak, nagyobb eséllyel szerzik meg a diplomát, mint ellenkező nemű társaik, és többnyire jobbak a jegyeik is. Ugyanakkor eltérő szakokat is választanak: nagyobb eséllyel foglalkoznak oktatással, egészségüggyel, humán tudományokkal és művészetekkel, míg a férfiak szívesebben választják a számítástechnika, a mérnöki tanulmányok és az egzakt tudományok területét.

Forrás: Magyar Nemzet Online

Továbbtanulás: miből tudjuk kifizetni?

Továbbtanulás: miből tudjuk kifizetni?

A középiskolások továbbra is „jó befektetésnek” tartják a diploma megszerzését: döntő többségük szeretne továbbtanulni. A szülők kétharmada azonban úgy érzi, hogy csak abban az esetben tudja majd finanszírozni a felsőfokú tanulmányokat, ha gyermekük az államilag támogatott képzésre nyer felvételt.
Soha ne hagyd egyedül!

Soha ne hagyd egyedül!

Az iskolások által várva várt nyári szünidő sajnos számos lehetséges veszélyforrást is jelent a kicsik számára. A tapasztalatok szerint nemcsak a kellemes élmények, hanem a gyermekeket ért balesetek száma is növekszik a nyári hónapokban.
Változás lesz iskolai menzáknál a járvány miatt

Változás lesz iskolai menzáknál a járvány miatt

A járvány egészségügyi kockázatának csökkentése érdekében minden iskola több területre kiterjedő ajánlást kapott, amelynek fontos része az iskolai étkeztetésre vonatkozó javaslatsor is.
Iskolakezdés óvatosan – apaszemmel

Iskolakezdés óvatosan – apaszemmel

Ez a nyár nem egy szokásos nyár volt, kb. fél éve itthon vannak gyermekeim. Feleségemmel az egész tavaszi vírushelyzetet végigdolgoztuk, és rengeteg kompromisszumot kellett meghozni, sok szervezést igényelt, és ami a legfontosabb: a gyermekeink részéről elképesztő rugalmasságra volt szükség.