Őszi immunerősítés

2015. 10. 29.
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Szerző: Kalmár András
Egyre rövidebbek a nappalok, az időjárás is egyre barátságtalanabb. Itt az ideje, hogy immunrendszerünket felkészítsük a közelgő hideg időszakra. Dr. Hanula-Maróth Annamáriától, a Szent László Patika gyógyszerészétől kértünk néhány hasznos tanácsot.

Milyen módszerekkel tehetjük ellenállóvá szervezetünket az őszi nyavalyákkal szemben?

Fontos, hogy a borús idő se vegye el a kedvünket a szabadban való mozgástól, sporttól, de ilyenkor még javában lehet kirándulni is, vagy hosszabb sétákat tenni. A friss levegőn végzett mozgás sokat segíthet abban, hogy edzetten fogadjuk az ősszel szinte elkerülhetetlen vírusokat, ellenállóbbak legyünk a felső légúti megbetegedésekkel szemben is. Amíg van rá lehetőség, fogyasszunk sok hazai gyümölcsöt és zöldséget is, és mindenképpen hasznos, ha tudatosan táplálkozunk.

Mikor érdemes elkezdeni a vitaminok szedését, és milyen mennyiségben?

Már ősz elejétől érdemes figyelni a vitaminpótlásra. Köztudott, hogy a D-vitamin-szintünk ilyenkor lecsökken, hiszen kevesebb a napsütés, így ezt ajánlott pótolni, főleg az idősebbek számára, mivel segítségével megelőzhető a csontritkulás. C-vitamint is mindenképpen szedjünk, de arra érdemes figyelnünk, hogy nagy mennyiségben károsíthatja a vesét. Ha mégis az 500 vagy 1000 mg-os változat mellett döntenénk, válasszunk nyújtott felszívódású terméket, mely nem terheli a vesénket, és a hasznosulása is kedvezőbb. Emellett részesítsük előnyben a természetes alapú, például csipkebogyó kivonatot tartalmazó termékeket. A citrusfélék fogyasztása is sokat segíthet akár nyersen, akár koncentráltan, pl. grapefruit-mag kivonat formájában. A grapefruit cseppek erősítik az immunrendszert, viszont sok gyógyszer hatását gyengíthetik, erre mindenképpen oda kell figyelni a használatuknál. A kasvirág (echinacea) cseppek is közkedvelt immunerősítők, idősebb, tartósan gyógyszert szedő betegeknél ez a készítmény ajánlott.


Mi a helyzet az ásványi anyagokkal?

A cink és a szelén segítik az immunrendszert gyengítő méreg- és salakanyagok elszállítását, a sejtek regenerálódását. A kalcium a D-vitaminnal kombinálva segíti csontjaink, fogaink épségének fenntartását. Fokozódhat a magnézium szükséglet is. Ha fáradtnak érezzük magunkat, pedig szedünk vitaminokat, próbáljuk ki az aminosav tartalmú étrend kiegészítőket is. Sokat segíthetnek a regenerálódásban, a megfázásból vagy más betegségekből való felépülésben, és akár az ősszel oly gyakori hajhullás mérséklésében is.

Ősszel a gyerekek sokkal könnyebben kapják el a fertőzéseket, mivel ilyenkor újra közösségbe kerülnek. Mit tehetünk az ő esetükben? Vannak-e különleges praktikák?

Szerencsére napjainkban széles a kifejezetten gyermekek számára készült multivitamin készítmények listája. Egyre népszerűbbek a rágótabletták, illetve a gumivitaminok is. Ha a változatos táplálkozásra és a megfelelő mozgásra oda tudunk figyelni, számukra is elég a C-vitamin adagolása cseppek, vagy a nagyobbaknak rágótabletta formájában. Természetesen a réteges öltözködés is elengedhetetlen a szeszélyes őszi időben. A csipkebogyó és hibiszkusz tea jó szolgálatot tehet a megelőzésben, a bodza és citromfű pedig a megfázás kiegészítő kezelésében. Ezeket a teákat kevés mézzel, vagy akár ízesítetlenül is szívesen fogyasztják a gyerekek.

Mostanában sokat hallani az internetről vásárolt, vagy máshonnan beszerzett táplálék-kiegészítőkről és gyógyszerekről. Honnan tudhatjuk, hogy hatásos termékekről van-e szó?

Mindenkinek azt javaslom, hogy ahogy a mondás is tartja – cipőt a cipőboltból – gyógyszert is csak a gyógyszertárból szerezzünk be. A gyógyszer-nagykereskedők  szavatolják a termékeik minőségét az étrend-kiegészítők esetében is, a gyógyszereket pedig nagyon komoly ellenőrzésnek vetik alá. Ha a bőség zavarában mégse tudnánk döntésre jutni, nyugodtan kérjünk segítséget a patikusunktól.