#KORONAVÍRUS

Hogyan viseld helyesen a maszkot?

Minden beteg jobban lett, aki eddig vérplazmát kapott

Csak minden ötödik gyógyult termel elegendő ellenanyagot

Az egyénre szabott vitaminpótlásról

2016. 01. 02.
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az elmúlt hónapokban többször foglalkoztunk az immunrendszer erősítésével. A téli időszakban a legfontosabb, hogy szervezetünk egészséges működését ásványi anyagokkal segítsük, hiszen ekkor jutunk a legkevesebb tápanyaghoz. Bizonyos élethelyzetekben pedig akár plusz vitaminokra is szükség lehet, de a legtöbben nem tudják, mit kellene szedniük egy-egy problémára. Így ezúttal Dr. Kárpáti Zsófiát, a soproni Arany Kígyó Gyógyszertár szakgyógyszerészét kérdeztük, kinek és mikor van szüksége vitaminpótlásra.

Milyen élethelyzetekben lehet szükség az egyénre szabott vitaminpótlásra?

A vitaminpótlás ma már nem kérdés, inkább csak az, hogy mikor, kinek és mennyi ideig van rá szüksége, illetve az, hogy monovitamint vagy a multivitamint szedjen-e. A multivitamin magával hozza az ásványianyag-pótlás kérdését is, hiszen ezek a készítmények ásványi anyagokkal dúsítottak. Ez nagyon hasznos, mivel az ideális anyagcsere folyamatokhoz nemcsak megfelelő mennyiségű vitaminra, de elegendő ásványi anyagra is szükség van, és fontos ezek egymáshoz viszonyított aránya is, hogy a megfelelő egyensúlyi állapot biztosított legyen. Egyrészt egy-egy vitaminnal sokat tehetünk az adott kórkép javításáért, kiegészítő terápiaként alkalmazhatjuk. Sok vitamin segítheti más gyógyszerek hatását, egy-egy betegség előbb meggyógyulhat, ha mellé megfelelő vitamin készítményt választunk.

Másrészt a vitaminpótlás mindig szükség van, mivel a termesztett növények minősége sokat romlott a környezeti behatások miatt, ráadásul a szüret és a felhasználás közötti idő is egyre növekszik, ezért sokat veszítenek a tápanyag-és vitamintartalmukból.

A különleges élethelyzetekben mindenképpen fontos a vitaminok szedése, például várandósság alatt, gyermekeknél és időskorban, azonban a fogyókúrázók, a vegetáriánusok, a vizsgákra készülő diákok, valamint a dohányosok megfelelő vitaminpótlásáról sem szabad megfeledkeznünk.

A legfontosabb ajánlott ásványi anyagok és vitaminok:

  • Várandósság alatt: folsav, vas, cink, B1-vitamin, B2-vitamin, B6-vitamin, B12-vitamin, C-vitamin, D-vitamin, E-vitamin
  • Csecsemőknek: D-vitamin és K-vitamin
  • Gyermekeknek: kalcium, vas, A-vitamin, B1- és B2-vitamin, C-vitamin, D-vitamin
  • Időseknek: szelén, cink, magnézium, A-vitamin, B1-vitamin, B2-vitamin, B3-vitamin, B6-vitamin, B12-vitamin.
  • Dohányosoknak: magnézium, A-vitamin, C-vitamin, E-vitamin
  • Fogyókúrázóknak: króm, vas, C-vitamin
  • Vegetáriánusoknak: kalcium, folsav, vas, B12-vitamin, C-vitamin

Lehetnek-e következményei a vitamin-túladagolásnak?

A vitaminok alapvető felosztása oldódásuk szerint történik: léteznek vízben és zsírban oldódók. A vízben oldódó vitaminok esetén a felesleges mennyiség távozik a szervezetből. Ilyen a C-vitamin és a B-vitamincsalád tagjai, bár egyes irodalmi adatok itt is leírnak mellékhatásokat. A zsírban oldódóknál (A, D, E, K vitaminok) fennáll a felhalmozódás lehetősége, hiányuk mellett a túlzott bevitel egyaránt káros lehet. Nem szabad megfeledkeznünk arról sem, hogy ha egyidejűleg többféle vitaminkészítményt is szedünk, azok esetleg tartalmazhatnak azonos vitaminokat is.  Korábban szigorúbban kezeltük a zsírban oldódó vitaminokat, mert úgy gondoltuk, ezeket túladagolhatjuk. Mára ez valamelyest változott: például a D3-vitamin esetében, melyről kiderült, hogy túlságosan keveset vettünk magunkhoz és ez sok alapbetegség forrása lett, mára viszont átestünk a másik végletbe, mivel meggondolatlanul sokat veszünk magunkhoz belőle, ami további bajok forrása lehet. Fontos, hogy soha ne valamilyen irányzat vagy divat alapján válasszunk magunknak vitaminpótlást, hanem mindig meggondoltan, testre szabottan.

Milyen típusú vitaminokat alkalmaznak leggyakrabban?

Hogy mik a legfontosabbak, sok mindentől függ, személy, kor, idő, időjárás, sőt, napszak függvénye. Vitaminoknál és ásványi anyagoknál is fontos a kronofarmakológia, azaz hogy melyiket mikor vesszük be. Azt is fontos átgondolni, szedjük-e egyáltalán, és ha igen, meddig. Bár banális kérdésnek tűnik a megfelelő vitamin kiválasztása, ha jót akarunk magunknak és családtagjainknak, mégis érdemes személyre szabottan elkezdeni a vitaminszedést és szakmai segítséget kérni a gyógyszerészektől.

Vitaminból is fő a mértékletesség

Vitaminból is fő a mértékletesség

A megfázástól, influenzától tartva sokan kezdenek el különféle készítményeket vásárolni, ám ha nem figyelnek a sokszor azonos összetevőkre, túl is adagolhatják a vitaminokat.
Őszi immunerősítés

Őszi immunerősítés

Egyre rövidebbek a nappalok, az időjárás is egyre barátságtalanabb. Itt az ideje, hogy immunrendszerünket felkészítsük a közelgő hideg időszakra. Dr. Hanula-Maróth Annamáriától, a Szent László Patika gyógyszerészétől kértünk néhány hasznos tanácsot.
Hogyan viseld helyesen a maszkot?

Hogyan viseld helyesen a maszkot?

A maszk megfelelő felhelyezésének elsősorban abban van szerepe, hogy a tünetmentes hordozók ne terjesszék a betegséget okozó vírusokat, de emellett szerepet játszik az adott egyén védelmében is.
Minden beteg jobban lett, aki eddig vérplazmát kapott

Minden beteg jobban lett, aki eddig vérplazmát kapott

Az eddigi tapasztalatok szerint minden ötödik, a koronavírus-fertőzésen átesett ember szervezete termel elegendő ellenanyagot, így tőlük le lehet venni a vérplazmát.