Zölden a levegőben is!

2016. 08. 16.
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Szerző: Marosi Viktor
A hibrid és elektromos hajtású autók után csak idő kérdése volt, mikor jelennek meg az elektromos hajtású közlekedési eszközök vízen és levegőben is. A környezetbarát, és tisztán elektromos repülőgép egyelőre minden földrészen hiánycikknek számít, néhány éven belül azonban akár az utasszállító gépek is hangtalanul közlekedhetnek felettünk. Egy magyar és egy nemzetközi cég álmodott egy nagyot és közösen létrehozták a világ első elektromos repülőgépét.

„A Siemensszel két évvel ezelőtt kezdtük el a fejlesztést. Nekik nem volt repülős tapasztalatuk, mi pedig az elektromos hajtás kifejlesztéséhez szükséges mérnöki munkát nem tudtuk addig kire bízni. Így hoztuk létre közösen a világ első elektromos hajtással rendelkező műrepülőgépét, amely túrázásra éppúgy alkalmas, mint oktatási célokra” – mondta Andréka Domonkos, az eFusion nevű gépet fejlesztő Magnus Aircraft Zrt. kommunikációs igazgatója.

A cél természetesen az, hogy néhány év múlva az utasszállító gépek is elektromos hajtással működjenek, de a következő lépés – ahogy a földi közlekedésben is – a hibrid hajtású gépek kifejlesztése. Ebben az első feladat, hogy az utazási távolságot növelni tudják, illetve hogy minél nagyobb kapacitású akkumulátor-rendszereket tudjanak a gépekbe beépíteni.

„Több európai ország kormánya már meghozta azt a döntést, hogy 2025-től törvények tegyék kötelezővé, hogy minden újonnan forgalomba helyezett közlekedési eszköz elektromos hajtású legyen. Terveink szerint az általunk fejlesztett eFusion gép már 2018-ban sorozatgyártásba kerül.”

A repülőgép ugyanolyan halk, mint egy elektromos autó, kizárólag a légcsavar ad ki hangot. Jelenleg harminc percet képes megszakítás nélkül a levegőben tölteni és 200 km-es óránkénti sebességet tud elérni. Az elektromos motor meghibásodásának lehetősége jóval kisebb, mint a belső égésű motoroknál, ráadásul sokkal nagyobb teljesítményt képes leadni, mint benzinmotoros társai. „Az eddigi tesztek során az eFusion motorja 20-25%-os többletteljesítményt produkált” – hangsúlyozta ki a kommunikációs igazgató.

A fejlesztés során a géptesten csak kis mértékben kellett változtatni, mivel az elektromos motort egy fejlesztés alatt lévő repülőgépbe építették be. A legfeltűnőbb változás a gép orránál jelentkezett, hiszen nincs rajta kipufogó, illetve a homlokfalnál motor helyett nagy fekete dobozok rejtik az akkumulátorokat.

Túl azon, hogy az elektromos hajtással rendelkező repülőgépeknek nincs károsanyag-kibocsátása, és kevesebb a szervizigényük is, hosszabb élettartamot képesek majd elérni. Sokan, akik beszálltak az elektromos repülőgépek piacára, minél hamarabb ki akarják váltani a hosszútávú repülésben is a kerozinos hajtást elektromos hajtásra. Bár a technikai fejlettség egyelőre nem teszi lehetővé, hogy egy hosszú útra kellő mennyiségű akkumulátort tudjunk magunkkal vinni, öt-tíz év múlva már erre is lesz megoldás, elég, ha a digitális adattárolás fejlődését nézzük.