Így figyeljünk a vérnyomásunkra!

2016. 08. 19.
Nyáron legtöbben élvezzük a napsütést, a meleget, és egy pohár bor mellett a még a frissítő nyári zápor hangját hallgatni is kellemes kikapcsolódás. A hőség azonban nem mindenkire hat jótékonyan. A vérnyomásproblémákkal illetve más szív- és érrendszeri megbetegedésekkel küzdőkre kifejezetten rossz hatással lehet a kánikula, a hirtelen légnyomásváltozásokról nem is beszélve. Az időjárást nem befolyásolhatjuk, de egy kis odafigyeléssel tehetünk azért, hogy a forróság ne keserítse meg a nyári napokat.

A kánikula mindenkire egyaránt hatással van. Sokkal fáradékonyabbak vagyunk, szervezetünket igénybe veszi az állandó izzadás, ha pedig nem iszunk elég folyadékot, a fejünk is nagyon könnyen megfájdulhat. A nagy meleg a vérnyomásproblémákkal küzdőkre sincs jó hatással, ugyanis az a hőség miatt csökken, így az alacsony vérnyomással élők akár el is ájulhatnak, a magas vérnyomásúaknál pedig a hirtelen jött fronthatások okozhatnak akár életveszélyes problémákat.

„Tévhit, hogy a vérnyomás még inkább megemelkedik a hőség hatására. Épp ellenkezőleg, az erek kitágulnak, a vérnyomás csökken, ezért megeshet az is, hogy a magas vérnyomásra szedett gyógyszeradag nyáron túl soknak bizonyul. A túl alacsony vérnyomás tünete lehet a fejfájás, heves szívdobogás, szédülés, légszomj. Ha a beteg bármelyiket felfedezi magán, érdemes mielőbb orvoshoz fordulni. A hipertóniás betegek érfala ugyanis kevésbé rugalmas, ezért a hőstressz, a hirtelen hőmérsékletváltozások és az ezzel járó légnyomásváltozások a vérnyomás ingadozásához, rosszulléthez, akár szívrohamhoz vezethetnek” – mondta Dr. Bencze Ágnes kardiológus, a Budai Egészségközpont munkatársa, aki azt tanácsolja, a nyári melegben még inkább figyeljünk oda testünk működésére.

Így kerülhetjük el a rosszulléteket:

- Kövessük az orvosmeteorológiai jelzéseket, így sem a kiadós nyári eső, sem a fronthatás nem érhet váratlanul minket.

- Ne fogyasszunk szénsavas üdítő italokat, frissen facsart narancslét azonban igen. A kiizzadt ásványi anyagokat pedig ásványvízzel pótoljuk.

- Figyeljünk oda, hogy a folyadékpótlást helyesen ütemezzük: az egyszerre bevitt nagy dózisú folyadék megterheli a szervezetet.

- Kerüljük a túl fűszeres, csípős, sós ételeket, együnk inkább könnyebb étkeket, zöldséget, gyümölcsöt.

- A nagy melegben kerüljük az erős fizikai megterhelést, erőteljes mozgást. Sportoljunk kora reggel vagy este, amikor a hőség már kissé alábbhagyott.

- Tartózkodjunk hűvös helyen, a nagy melegben hűsítsük magunkat. Egy frissítő zuhany a közérzetünkön is javít.

- Kánikulában a város épületei, betonfelületei átforrósodnak, sokkal melegebb lehet, mint vidéken, vagy a kevésbé sűrűn lakott külvárosi kerületekben. Szerezzünk be egy ventillátort, és ha tehetjük, vonuljunk el a városból.

- Naplózzuk vérnyomásunk értékeit. Így képet kapunk testünk reakcióiról, és egészséges életmóddal, több pihenéssel könnyebben fel tudunk készülni az időjárás okozta problémákra.

- Kezelő orvosunkkal egyeztessük, melyik vérnyomáscsökkentő gyógyszerünk módosítható átmenetileg a meleg idejére!