Autózzunk télen is okosan!

2016. 12. 16.
A környezetvédelem iránt elkötelezettek a biciklit vagy a tömegközlekedést választják, amikor csak tehetik. De előfordulhat olyan eset, hogy muszáj autóba ülni, és mivel beköszöntött a hűvös, fagyos reggelek időszaka, ez az autósoknak egyet jelent a lefagyott szélvédővel és a megnövekedett fogyasztással. Összegyűjtöttünk néhány tippet, hogyan óvhatjuk a pénztárcánkat és a környezetünket is.

Sokan beindítják az autót és hagyják „melegedni” a motort, amíg lekaparják a jeget az üvegekről.. Ezt a melegítést a régebbi  típusok valóban igényelhetik, azonban a modern motoroknál nincs szükség erre a rituáléra  Ez amellett, hogy az autó motorjának sem tesz jót (fokozott kopás), a környezetet is feleslegesen megterheli. A biztonsági öv becsatolása és a világítás felkapcsolása pont elég idő arra, hogy a motor kenése, olajozottsága biztosított legyen, és ne károsodjon.  A jégtelenítés gyorsításához használhatunk jégoldó készítményeket, ezek fő hatóanyaga az alkohol, a maradék összetevő pedig főleg színezék és illatósító anyag.

Vegyünk például egy autót, ami átlagosan 7 liter benzint fogyaszt, ez alatt kb. 130 gramm széndioxidot pufog a levegőbe. Ennek az autónak az alapjárati fogyasztása 1,5 liter óránként (valóban ennyi, hiszen működik a fűtés, a világítás, a szélvédőfűtés, hideg motornál a szivató – ezek mind jelentős fogyasztók). Ha ebből a fogyasztásból indulunk ki, a reggeli ötperces jégvakarás majdnem 1,5 deci üzemanyagunkba került, és nagyjából 3 gramm széndioxidot szórtunk a légkörbe. Öt fagyos hónap alatt ez 100 munkanap reggele, tehát máris 300 gramm széndioxid, 15 liter üzemanyag, és még ki se álltunk a parkolóból! Mi erre a megoldás? Csak a jég eltávolítása után indítsuk be a motort, és ne járassuk sokáig, induljunk el minél előbb.

Indulás után kerüljük a túl magas és a túl alacsony fordulatszámot is. Amennyiben a forgalom engedi, tartsuk a fordulatszámot 2000 fordulat körül, így autónk gyorsan és kíméletesen eléri az üzemi hőmérsékletet.

Hogyan spóroljunk még? Induljunk időben, hogy ne kelljen rohannunk. A reggeli csúcsforgalom nehezen kikerülhető, de ha van lehetőség, inkább keressünk pár kilométernyi egérutat, mint félórányi dugóban ücsörgést – az egy helyben elpöfögött üzemanyag sokkal több lehet, mint amit néhány kilométer gurulással elfogyasztunk: 5 perc ácsorgás 3-4 kilométerre elegendő üzemanyag elherdálását jelenti! Ne csak az otthoni induláskor, menet közben is időzítsünk jól, legyünk előrelátóak, használjuk a motorféket és guruljunk úgy a lámpákhoz. Ez a minden reggel megtett útvonalakon igen könnyű, hiszen pontosan tudjuk már, melyik lámpa mikor vált – ha tudjuk, hogy felesleges, ne gyorsítsunk, csak amennyire nagyon muszáj. Másokat persze ne kergessünk őrületbe az előrelátással, ne tartsuk fel a forgalmat.

Amikor hét fok alá süllyed a hőmérséklet, váltsunk téli gumira. Érdemes olyanokra figyelni, mint a megfelelő guminyomás, az alacsony nyomás ugyanis többletfogyasztást okoz – a bizonytalan kormányzásról, hosszabb fékútról, gyorsabb kopásról nem is beszélve. Mindig tartsuk be a gyártó erre vonatkozó utasításait, a benzinkúton pedig bátran kérhetünk ebben segítséget. Szereljük le a nyáron sokat használt tetőcsomagtartót, a kerékpártartót, hiszen ezek mind felesleges súlyt és megnövekedett légellenállást jelentenek, ami tovább nehezíti a harcot a magas fogyasztás ellen. És bármilyen viccesen is hangzik, a rádióban szóló zene ritmusa nagyban befolyásolja vezetési stílusunkat!

Hogy mit tehetünk még a környezet terhelésének csökkentése érdekében? Beszéljünk össze a szomszédainkkal, töltsük meg autónkat utasokkal, így csökken az egy főre jutó üzemanyag, helyet spórolunk a városban, és még beszélgetőpartnerünk is akad. Az igazi környezet- és pénztárcakímélő harcosok pedig választhatják a tömegközlekedést, a kerékpárt és az alternatív hajtású személyautókat.