Ne engedjünk a rosszkedvnek!

2018. 02. 09.
A téli időszak közepén, az ünnepek után sokan lesznek rosszkedvűek, kiábrándultak, olykor akár depressziósak is. Előző számunkban orvosi szempontból foglalkoztunk a tartósan fennálló depresszióval. Ezúttal Pánczélné dr. Gál Adriennt, a makói Apaffy Gyógyszertár gyógyszerészét kérdeztük arról, hogy milyen gyógymódok állnak rendelkezésünkre, és mit tehetünk, hogy elkerüljük az időszakos depressziót.

Pánczélné dr. Gál Adrienn gyógyszerészMiért alakul ki gyakrabban a téli időszakban depresszió, illetve levertség, mint az év többi részében?

A téli depresszió mögött bio­kémiai elváltozások állnak, melynek oka a téli időszakra jellemző fényhiány. A rövidebb nappalok, a napsütéses órák számának csökkenése a szerotonin szint csökkenését és a melatonin mennyiségének emelkedését okozzák, mely változások együttesen vezetnek a tünetekhez. A téli depresszió a lakosság négy-öt százalékát érinti, elsősorban a nők szenvednek tőle.

Milyen tünetek esetén gondolhatunk depresszióra?

Jellemző a fáradékonyság, a nyomott hangulat, a kedvetlenség. Tünet lehet a nyugtalanság, ingerlékenység, vagy éppen az érdektelenség és az aluszékonyság is. Mindezeken felül jelentkezhet étvágytalanság vagy éppen falánkság is. A téli depresszió érezhetően rányomja bélyegét a mindennapokra, a családi életre és a munkára. Jellemző a szociális kapcsolatok elhanyagolása, de a beteg saját magát is elhanyagolja. A valódi téli depresszióban szenvedők munkában nyújtott teljesítménye, koncentrációja is csökken.

Milyen természetes gyógymódok alkalmazhatóak az átmeneti levertség kezelésére?

Fontos, hogy igyekezzünk minél több időt tölteni a szabad levegőn, különösen napsütéses időben. A mozgást, testedzést is igyekezzünk a szabadban végezni, mivel az ekkor felszabaduló endorfin ellensúlyozza a kedvezőtlen biokémiai változásokat. Törekedjünk az egészséges táplálkozásra. Fontos a vitaminok, ásványi anyagok és a fehérje bevitele, illetve a szénhidrátok és zsír fogyasztásának csökkentése. Igyekezzünk napi ritmusunkat szabályozni, biztosítsunk időt a sport mellett a megnövekedett alvásigény kielégítésére. Törekedjünk a stresszhelyzetek megoldására, illetve elkerülésére, a feszültségek oldására. Ebben segíthet valamely re­laxációs technika elsajátítása is. Természetes alapú feszültségoldó és antidepresszív hatású szerek, például az orbáncfű, citromfű, komló, macskagyökér, gyömbér, illetve a magnézium fogyasztása is kedvezően hathat, és a fényterápia rendszeres alkalmazása ugyancsak jótékony lehet.

Mikor beszélhetünk depresszióról, ami már orvosi segítséget igényel?

A búskomorság állandósulhat, a korábban kedvelt tevékenysége, hobbija sem érdekli többé az egyént, illetve további panaszok is kialakulhatnak, például alvászavarok, rendszeresen visszatérő hát-, nyak- és fejfájás, valamint gyomor- és bélrendszeri panaszok. Ha a tünetek kínzóvá válnak, és önerőből nem sikerül változást elérni a tavaszi időszak beálltával sem, akkor érdemes és szükséges szakember segítségét kérni.

Hogyan fejtik ki hatásukat a hangulatingadozásra felírt gyógyszerek?

A biokémiai okokat figyelembe véve a gyógyszeres kezelés elsősorban az agyi ingerület átvivő molekulák felborult egyensúlyának helyrebillentésére törekszik. A klinikai gyakorlatban használatos gyógyszerek mindegyike a központi idegrendszer szerotonin-, noradrenalin- vagy dopamin-anyagcseréjét befolyásolja, többnyire fokozza. Az új szelektív szerek már nem fokozzák az alkohol hatását, nem rontják a figyelmet és a mozgásos koordinációt, például az autóvezetést, és a legtöbb gyógyszerrel kombinálhatók. Ha a depressziós beteg tüneteit a szorongás uralja, a kezelést szorongáscsökkentővel egészítik ki, más esetben nyugtató hatású antidepresszánst kell választani.

Milyen mellékhatásai és veszélyei lehetnek a vény nélkül kapható készítményeknek?

A betegek csekély százalékánál írtak le gyomor- és bélrendszeri panaszokat, gyengeségérzést, idegességet. Nagy dózisú orbáncfű fényérzékenységet okozhat, illetve bizonyos vényköteles gyógyszerekkel kölcsönhatásba léphet, így használata előtt mindenképpen konzultálni kell gyógyszerésszel.

Hogyan előzhető meg a depresszió kialakulása?

A szezonális depresszió, amilyen a téli depresszió is, megelőzhető. A sok szabadban töltött idő és a mozgás mindenképpen ajánlott. Segít, ha elegendő fényhez jut a szervezet, mert így sok szerotonin termelődik, ez pedig csökkenti a depresszív hangulatot. Engedjük be az otthonunkba a fényt, tegyük a lakást világosabbá, és szellőztessünk rendszeresen. Töltsük fel a testünket vitaminnal: fogyasszunk sok gyümölcsöt, zöldséget, teljes kiőrlésű gabonát, melyek az immunrendszer erősítése mellett a közérzetre is jótékonyan hatnak. Egy jól megválasztott multivitamin időben elkezdett szedése is sokat segíthet a megelőzésben.