Kevesebbet és változatosan kell étkezniük az időseknek

2018. 09. 04.
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Veresné Dr. Bálint MártaNapi öt adagra elosztott változatos étkezést javasol az idősebbeknek Veresné Dr. Bálint Márta. Az Egészségtudományi Kar Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszékének vezetője felhívta a figyelmet arra, hogy a csontok egészségéhez ebben a korban különösen fontos kalciumot főként tejből vagy tejtermékből lehet megszerezni, a napi D-vitamin-szükséglet bevitele azonban főleg télen nem csupán étrendi kérdés. Az idősebbeket gyakran fenyegeti a kiszáradás veszélye, mivel túl keveset isznak, és a dehidratáltság étvágytalanságot, székrekedést, fejfájást, zavartságot is okozhat.

Az idős kor meghatározása nem egységes, de általában az érvényes nyugdíjkorhatárt tekinti az időszak kezdetének. Az Idősügyi Nemzeti Stratégiában az Egészségügyi Világszervezet életkor szerinti felosztását használjuk. Eszerint a 60–74 év közöttiek az idősödők, a 75–89 évesek az idősek, a 90 év fölöttiek pedig a nagyon idősek. Veresné Dr. Bálint Márta szerint változatos táplálkozással elegendő tápanyaghoz juthatnak az egészséges, aktív idős emberek. A változatosság azt jelenti, hogy minden ételcsoportból fogyasszanak, tehát zöldség, gyümölcs, gabonafélék, jó minőségű sovány húsok, halak, tojás, tej- és tejtermékek mellett a lehető legkevesebb zsiradék, só és cukor. Ebben a korban csökkenhet az ízérző képesség, ezért a sózással, fűszerezéssel óvatosan kell bánni.

Az Egészségtudományi Kar Dietetikai és Táplálkozástudományi tanszékének vezetője napi ötszöri étkezést javasol az idősebbeknek, mert a szervezetük könnyebben dolgozza fel a kisebb adagot. Arra is figyelni kell, hogy a korábbinál kevesebbet egyenek, mivel kevesebb tápanyagra van szükségük: a nőknek napi 1800, a férfiaknak 2300 kcal-ra. Életkori sajátosság, hogy az izomtömeg csökken, és mivel az izom igényli a sok energiát, így annak mérséklődésével a szervezet energiaigénye is kisebb.

Az oszteoporózis és a hozzá kapcsolódó csonttörés nagy problémát jelent idős korban, ezért csontvédő anyagok fogyasztása ajánlott. Ilyen a kalcium, amelyből az időseknek napi ezer milligramm szükséges. Kalcium elsősorban a tejben és a tejtermékekben található. Ugyanakkor a felnőtt lakosság 15 százalékának a szervezete nem tudja feldolgozni a tejcukrot, ők laktózmentes termékekből juthatnak elegendő kalciumhoz.

Mára bebizonyosodott, hogy éghajlatunkon -főként télen-, nem jutnak elég D-vitaminhoz az emberek. Az idősek nyáron is kevesebb időt töltenek a szabadban, mint a fiatalok, főként azok, akik lakáshoz kötöttek. Legalább napi fél órára lenne szükség, de természetesen nem kell a tűző napon lenni, egy árnyas fa alatt is elég D-vitaminhoz juthatunk. A kor előrehaladtával romlik a bőrben folyó D-vitamin-szintézis hatékonysága. Napi 1000-2000 nemzetközi egység D-vitaminra van szükség, amit lehet tablettával is pótolni. Ezt azonban érdemes a családorvossal megbeszélni.

A tanszékvezető felhívta a figyelmet arra, hogy az időseknek különösen nagy problémát okoz az elegendő mennyiségű folyadék elfogyasztása, ezért fokozottan ki vannak téve a kiszáradás veszélyének. A túl kevés folyadék többek között étvágytalanságot, székrekedést, gyakoribb elesést, fejfájást, zavartságot, kellemetlen szájízt és húgyúti fertőzéseket is okozhat. A nőknek napi két liter, a férfiaknak két és fél liter folyadékot javasolnak, és azt ajánlják, hogy ennek háromnegyede, legalább napi 5 pohár víz legyen. A fennmaradó mennyiség zöldséggel, gyümölccsel vagy levessel is a szervezetbe kerülhet.

Jobb a kiegyensúlyozottság

Jobb a kiegyensúlyozottság

Közhelyszámba megy, hogy idős korban fokozottan oda kell figyelni a táplálkozásra, sok fehérjét, illetve kalciumot kell a szervezetbe juttatni. Ennek ellenére mindez nem feltétlenül igaz – az idős szervezetnek valóban mások az igényei, mint a fiatalnak, de gyökeres változtatásokra ennek ellenére sincs feltétlenül szükség az étkezésben.
5 étel, amit 50 felett mindennap enni kell

5 étel, amit 50 felett mindennap enni kell

Különösen idősebb korban, 50 év felett ajánlott nagyon odafigyelni arra, hogy az ember mit eszik, iszik. Az egyszerű víz, a diófélék, a kelkáposzta, a lenmag és a frissen elkészített ételek csodát tehetnek.
Veszélyesek lehetnek az autóban hagyott kézfertőtlenítők

Veszélyesek lehetnek az autóban hagyott kézfertőtlenítők

Könnyen felrobbanhatnak az autóban hagyott alkoholtartalmú kézfertőtlenítők – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti államtitkára.
Kényszerintézkedéseket alkalmazhatnak a fertőzöttekkel szemben

Kényszerintézkedéseket alkalmazhatnak a fertőzöttekkel szemben

Kényszerkezelést vezethetnek be a vesztegzár intézkedéseket megszegő aktív olaszországi koronavírus-fertőzöttekkel szemben.