#KORONAVÍRUS

Hogyan viseld helyesen a maszkot?

Minden beteg jobban lett, aki eddig vérplazmát kapott

Csak minden ötödik gyógyult termel elegendő ellenanyagot

Sárgarépát mindenkinek!

2019. 10. 04.
Azon kívül, hogy kellemes ízű, rengeteg formában felhasználható zöldség, az egészséges táplálkozás nélkülözhetetlen eleme. Legértékesebb biológiai hatóanyaga a béta-karotin, ez adja sárga színét is. A béta-karotint antioxidánsként tartjuk számon, mely szerepet játszik a szervezet védelmében.

Részt vesz a szabad gyökök károsító hatásának megakadályozásában, amelyek többek között felelősek bizonyos rákos megbetegedések, és az érelmeszesedés kialakulásáért. A béta-karotin az emésztési folyamat során A-vitaminná alakul át. A-vitamin szükséges a növekedéshez, a csontfejlődéshez, valamint az immunfolyamatok, a látás és a hámszövet épségének fenntartásához. Vízkötő képessége, gélképző hatása az epesavak és a toxikus anyagok megkötését eredményezi, rendszeres fogyasztása kiegyensúlyozott bélműködést eredményez.
Alacsony energiaértéke – 218 kJ (52 kcal) – is hozzájárul ahhoz, hogy számos diétában fogyasztható, így pl. fogyókúrában, szív- és keringési betegségekben egyaránt.

A sárgarépa a csecsemők egyik első főzelékféléje. Soha ne főzzük bő vízben, inkább pároljuk egy kis almaszelettel együtt, így a benne lévő ásványisó- és cukortartalma miatt semmi ízesítést sem igényel. Pépesítés után pár csepp citromlével fokozhatjuk vitamintartalmát.
A nagyobb gyermekek szívesen rágcsálják nyersen is a jó fütyülés reményében, arra azonban ügyeljünk, hogy mindig alaposan tisztítsuk meg mielőtt nekik adjuk. Nem árt tudni – bár előfordulása nem gyakori –, hogy nagy a mennyiségű béta-karotin-tartalmú termékek (sárgarépa, sütőtök) tartós fogyasztása esetén a bőr átmenetileg sárgás színűvé válhat. A jelenség teljesen ártalmatlan, a béta-karotin-bevitel csökkentésével fokozatosan elmúlik.
A sárgarépa kíváló tulajdonságait a szépségápolásban is hasznosíthatjuk, de vigyázzunk, közvetlenül ne vigyük fel a bőrünkre, mert foltosodást okozhat. Arckrémekbe, egyéb hordozóanyagba keverjünk kicsavart répalét, így tegyünk frissítő pakolást arcunkra.
Gyümölcscentrifuga segítségével könnyen készíthetünk friss répalevet, melyet akár önmagában, akár narancs-, vagy almalével keverve is fogyaszthatunk. Ha nincs centrifugánk, a lereszelt répából, ritka szövésű vászonzsák segítségével is préselhetünk levet.

Befejezésül egy remek salátarecept répából:
Tisztíts meg 2-3 szál sárgarépát, és 3-4 db. almát. Reszeld le őket, tégy hozzá 1-2 evőkanál mézet, 1 citrom vagy narancs levét. Óvatosan keverd össze, díszítésül szórd meg hántolt szotyolával, vagy durvára vágott dióval. Önmagában könnyű vacsoraként, vagy sajtok mellé, esetleg sovány sült hús mellé ajánlom, de akár desszertként is fogyasztható. Garantáltan az egész család kedvence lesz.

Répakrém

Répakrém

Rendszeres olvasóink nemrég már találkozhattak egy remek sárgarépás salátarecepttel. Mivel azonban a répa igen jó antioxidáns, így hoztunk még egy - 10 perc alatt megvalósítható - ötletet.
Őszi-téli vitaminforrás: tökmagolaj

Őszi-téli vitaminforrás: tökmagolaj

A hidegen sajtolt tökmagolajnak számos pozitív élettani hatása van, nem véletlen tehát, hogy régóta jelen van a népi gyógyászatban. A tökmagolaj esszenciális zsírsavakban, antioxidánsokban, vitaminokban és ásványi anyagokban igen gazdag.
Gasztro-összefogás Zuglóban

Gasztro-összefogás Zuglóban

A Zuglói Kenyérközösség nem egy hagyományos piac, hanem egy bevásárlóközösség, ahol közvetlenül a termelőktől juthatunk hozzá egészséges élelmiszerekhez. Az izgalmas kezdeményezésre stábunk is ellátogatott, és nehezen bár, de ellenállt az ínycsiklandozó falatoknak.
Az élet jelenlétére utaló nyomot találtak a Vénusz légkörében

Az élet jelenlétére utaló nyomot találtak a Vénusz légkörében

A felfedezés alapos vizsgálaton esett át, de még további mérések szükségesek ahhoz, hogy teljesen bebizonyosodjon, a Vénusz légkörében kimutatott foszfin valóban az élet nyoma.