#KORONAVÍRUS

A fertőzöttek lelki támogatása is nélkülözhetetlen

A távolságtartás véd a fertőzés ellen, de fel kell készülnünk a lelki hatásaira

A járvány miatt az idősek számára bezárult a világ

Közlekedés autó nélkül

2019. 12. 17.
De ha igazán környezettudatosan szeretnénk élni, akkor autózási szokásainkon is változtatnunk kell, hiszen ez jelentős részét adja karbon-lábnyomunknak. Gondoljunk csak bele, ha 24 ezer km helyett csak 16 ezret autózunk benzines vagy dízel autónkkal, közel 1 tonna CO2-ot spórolunk meg, de ez még hibrid autó esetén is több mint fél tonna CO2 megtakarítást jelent.

Hogyan közlekedjünk autózás helyett?

1. Rollerezzünk vagy kerékpározzunk!

A kerékpározás olcsóbb, hiszen nincs szükség benzinre, gázolajra, sőt, még parkolóhelyet sem kell vadászni. Emellett a kerékpár segít, hogy edzésben maradjunk. Halk. Gyors. És a Föld is megköszöni. :-) Kerékpározni gyerekekkel sem utolsó ötlet. Aki elolvassa Emily történetét, annak nem maradhat kifogása…

2. Válasszuk a közösségi közlekedést!

Minél többen teszünk így, annál kevesebbet kell a dugóban állni. Addig is válasszuk a kötöttpályás eszközöket, így környezeti terhelésünk is jelentősen csökkentjük, az utat pedig hasznosan is eltölthetjük: olvashatunk, hallgathatunk zenét, vagy csak elmélkedhetünk a hétvégi kertészkedésről, kirándulásról.

3. Csatlakozzunk autómegosztó közösséghez.

Jó ötlet, ha autónk kiöregedését követően új vásárlása helyett inkább csatlakozunk egy közösségi autómegosztó rendszerhez, ami Budapesten egyre inkább valós alternatívát jelent. A közösségi autóhasználat legfőbb előnye amellett, hogy töredékébe kerül a saját autó fenntartásának, hogy javítja a városok levegőminőségét (különösen az elektromos autóparkos változat), ráadásul kevesebb parkolóhely is elegendő. :-)

4. Használjuk a telekocsi hálózatot!

Ha tele kocsival autózunk akár 40-50%-kal is csökkenthető az egy főre eső CO2 kibocsátás. Ha kollégáinkkal közel egy irányból érkezünk minden nap, szervezzük össze munkába járásunkat, így nem csak spórolunk, de még beszélgetésre is jut időnk reggel!

+1. Sétáljunk többet!

Ne becsüljük le a sétálásban rejlő lehetőségeket, hiszen rövid távokon még mindig ez a legjobb megoldás. A mindennapi sétálás remek testmozgás, segít izmaink megerősödésében, ráadásul karbon-lábnyomunk is csökken, és ha szép az idő, még a kedvünk is javítja. Ha közel van az óvoda, iskola, gyermekeinket is ösztönözzük a gyaloglásra, hiszen az az ő energiájuk, hangulatukat is feldobja.

Amit még megtehetünk

Nem csak a mindennapi közlekedés során fontos, hogy változtassunk szokásainkon. Hosszabb, egyszeri távokon válasszuk inkább a vasutat, de itt is igénybe vehetjük a telekocsi hálózatot is – így pedig nem csak pénzt, de kibocsátást is spórolunk!

Tudtad?

Az autó a leggyakrabban használt jármű, a megtett utak fele pedig rövidebb, mint 5 km. Ezek a rövid utak különösen károsak, mert sokkal nagyobb az egy kilométerre eső kibocsátásuk, hiszen a hideg motor hatékonysága rosszabb, mint a melegé. Ezért gondoljuk át, muszáj-e autóval mennünk, illetve, ha úgy döntünk, igen, szervezzük gondosan dolgainkat: ne induljunk el naponta többször.

Ha mégis úgy döntünk, autóval közlekedünk

1. Vezessünk energiatakarékosan!

Ha már vezetünk, akkor vezessünk nyugodtan, lehetőleg egyenletes tempóban, váltsunk időben. Válasszunk autónk számára ideális sebességet, autópályán se menjünk 130-cal. Optimalizáljuk az útvonalat, ha tudjuk, kerüljük el a dugókat. Ne hagyjuk autónkat üresjáratban hosszabb időre. Csak akkor használjuk a légkondicionálót, ha feltétlenül szükséges.

2. Válasszunk elektromos, vagy kis fogyasztású hibrid autót!

Egy hibrid autó CO2 kibocsátása használat során körülbelül kétharmada benzines, dízeles testvéreinek, az elektromos autóé pedig alig negyede.

VIGYÁZAT! A használat közbeni kibocsátás mellett mindig mérlegelnünk kell az új autónk előállítása során, illetve a régi autónk hulladéklerakóba, bontóba kerülése során keletkező szennyezést, kibocsátást – jól gondoljuk meg, hogy tényleg érdemes-e lecserélnünk a régit újra.

Forrás: Kislábnyom