#KORONAVÍRUS

Egyes antiszeptikumok és szájvizek képesek a koronavírus hatástalanítására

Minden uniós tagország egy időben fér majd hozzá az oltóanyaghoz

Az e-recept nemzetközi használatát szorgalmazzák

Életmód orvoslás

2020. 01. 08.
A bizonyítékokon alapuló orvostudomány egyik legújabb területe az életmód orvoslás, ami – a betegségek kiváltó okait megcélozva – átfogó életmódváltást (táplálkozás, fizikai aktivitás, stressz-menedzsment, szociális támogatás és környezeti hatások befolyásolása) használ a krónikus betegségek gyógyításában, prevenciójában, progressziójuk lassításában.

Az életmóddal összefüggő betegségeket nevezik nem fertőző betegségeknek, illetve civilizációs betegségeknek is. Ezen betegségekre jellemző a hosszú idő alatti kialakulás és a lassú lefolyás. Az életmóddal összefüggő betegségek 4 fő csoportjába tartozik: a szív-érrendszeri megbetegedések, a daganatos megbetegedések, a krónikus légzőszervi megbetegedések és a cukorbetegség.

 – elhízás, metabolikus szindróma, 2-es típusú cukorbetegség

 – szív- és érrendszeri betegségek, stroke, szívinfarktus, magas vérnyomás

 – egyes rosszindulatú daganatok

 – csontritkulás, derék- és hátfájdalom

 – depresszió

Táplálkozás

Az egészséges táplálkozás alapját alkotja  a megfelelő minőségű és mennyiségű étrend, mely tartalmaz minden fontos tápanyagot, vitamint, ásványi anyagot, élelmi rostot, és az ideális testtömeg megtartásához szükséges energiát. 

Étrendben mennyiségét növelni javasolt:

- zöldségek és gyümölcsök

- elfogyasztott pékáru legalább fele legyen teljes kiőrlésű

- alacsony zsírtartalmú tej és tejtermékek előtérbe helyezése

- növényi olajok használata az állati eredetű zsírok helyett

- magas fehérje tartalmú élelmiszerek változatos étrendbe illesztése

Étrendben mennyiségét csökkenteni javasolt:

- só bevitel

- állati eredetű zsírok fogyasztása

- alkohol fogyasztás mérséklése

- hozzáadott cukrot tartalmazó ételek kerülése

Testmozgás

Mennyi mozgás javasolt?

Nemzetközi - WHO, Amerikai Sportorvosi Társaság, Ausztrál Spororvosi Társaság - ajánlások szerint az egészség megőrzéséhez heti 150 perc közepes intenzitású kardio mozgás és kétszer fél óra izomerő növelés javasolt.

Közepes intenzitás = izzasztó, lihegtető mozgás. Amikor teljes mondatot már nem tudunk mondani, de szavakat még igen.

Mozgás élettani hatásai

A mozgás számos, mai nap is intenzíven kutatott, hatást vált ki a szervezetben:

- fokozza a cukor inzulin nélküli felhasználását az izomszövetben

- növeli az erek rugalmasságát

- segíti a szövetek oxigénnel, tápanyaggal való ellátását

- fokozza az agy, a vese, a tüdő működését

- endorfinokkal segíti a kedélyállapot egyensúlyát

- segíti az immunrendszer védekezőképességét

 

Forrás : Budai Endokrinközpont

Teljes élet szívinfarktus után

Teljes élet szívinfarktus után

A szívinfarktuson átesettek közül sokan úgy érzik, az esemény után már csak „lassan, öregesen” élhetnek. Holott a rehabilitációba beillesztett életmód program minden téren életfontosságú hatással bír.
Hogyan kezdjen mozogni, aki túlsúlyos?

Hogyan kezdjen mozogni, aki túlsúlyos?

A túlsúlyosság társadalmunk egyik fő egészségügyi problémája. A súlyfelesleg leadásában fontos pillér a személyre szabott diéta és mozgásprogram, ám az edzést nagy óvatossággal szükséges elkezdeni.
Összefügghet a sarkvidéki olvadás és a légszennyezés

Összefügghet a sarkvidéki olvadás és a légszennyezés

A Tibeti-fennsík „harmadik sarkvidék” néven emlegetett, igen nehezen megközelíthető helye bolygónknak, ám az egyik legtisztább környezet is.
Mintha víz alatt élnél: a tüdőfibrózis

Mintha víz alatt élnél: a tüdőfibrózis

Folyamatosan lélegzünk. Amikor sétálunk, amikor beszélünk, még akkor is, amikor érzelmeket fejezünk ki – nem meglepő, hogy a légzést természetesnek vesszük. Képzeljük el, milyen lenne, ha víz alatt élnénk, és máris megértjük minden egyes lélegzetvétel fontosságát.