Csúnya, de finom és egészséges és...

2020. 01. 13.
A retket ősidők óta ismeri az emberiség, Kínában, Indiában és Egyiptomban már 4000 évvel ezelőtt termesztették. Pilnius római történetíró külön megemlékezik a germánok termesztette retekről, midőn Germániáról ír. Szerinte az óriási germán retkek némelyike akkora, mint egy kisgyermek feje.

A fekete retket a népi gyógyászat az emésztés elősegítésére, fertőzések ellen, pestis és tüdőbaj orvoslására, csúz és álmatlanság gyógyítására, skorpiócsípés semlegesítésére használta. Köhögés elleni csodaszerként is nagyon elterjedt, a nagymamától valószínűleg mindenki hallotta: a tetejét le kell vágni, a belsejét kikaparni, mézet önteni bele, majd a keletkező levet ki kell kanalazni.

Természetgyógyászok szerint különösen esti fogyasztása jó hatású a légutak tisztulására, epekő ellen, kicsavart leve pedig különböző reumás bántalmak enyhítésére. Úgy vélik jótékonyan hat az agyműködésre is, vérkeringési zavarok megelőzésére és koleszterin-szint csökkentésére is alkalmazható.

A nyers fekete retek leve olyan anyagokat tartalmaz, ami elősegíti a májban az epe termelését és annak gyors kiválasztását. Így nagyobb mennyiségű, hígabb epe termelődik, ami gátolja a kőképződést.

A retket nem hiába kedveljük a salátánkba. Egyesek szerint naponta kellene belőle fogyasztani kettőt-hármat. Ez nemcsak a test általános egészség fenntartását szolgálná, de azoknak, akik emésztési zavarokkal küzdenek jó, hiszen serkenti az emésztést. Ugyancsak az idősebb korosztály velejárója a belekben felhalmozódó szél. A retek szélhajtónak is kitűnő.

Ha megfázás következtében eldugulnak a légutak, nagyon kellemetlen lehet, különösen a gyermekeknél. A fekete retek fogyasztása segít kitisztítani a légutakat. A gyerekeket nehéz meggyőzni olyan étel fogyasztásáról ami nekik nem „tetszik”, ilyenkor a reteklét rácsepegtethetjük valamilyen ételre és úgy is beadhatjuk. Reteksziruppal is könnyebbíthetünk az eldugult légutakon.

Tápértéke: A retek legnagyobb értéke a benne levő kén, ami a testünk fehérjét tartalmazó részében jelen van. A test maga nem tudja előállítani, táplálékból jutunk hozzá. Az ásványi sók csak szerény mennyiségben képviseltetik magukat, mégis mivel a téli vitamin- és ásvány-ínség után fogyasztjuk, a szervezet szinte teljes egészében hasznosítja azokat. Alacsony energia tartalmának köszönhetően fogyókúrás étrendekbe is kitűnően beilleszthető, nyersen és főzve is nagyon finom.

A retket, az eddigi szokásainktól eltérően, jobban is bekapcsolhatjuk az étrendünkbe. S ha egy talpalatnyi kertecskénk is van, adjunk helyet a reteknek, mert nagyon hálás csemege. Felhasználhatjuk nyersen salátákhoz, de párolhatjuk is más zöldséggel az egész növényt. Pároláshoz és a centrifugázáshoz és más esetben is az egész növényt használjuk, mert a felső része is gyógyhatású magas klorofil tartalma miatt. Általában kalcium és más ásványok is előfordulnak e növények zöld részében.

Végezetül ne hagyjuk figyelmen kívül, hogy nagyon jó gyógyhatása ellenére, ne vigyük túlzásba a fogyasztását. Azok, akik gyomor vagy bélgyulladásban szenvednek, nem fogyaszthatnak nagyobb mennyiségben fekete retket, vagy reteklét.