Megváltozott a várandósgondozás a pandémia miatt

Ingyenes a parkolóházak éjszakai használata

A vásárlási idősáv bevezetését javasolja az Idősek Tanácsa

Feltárták a SARS-CoV-2 evolúciós történetét

2020. 08. 02.
Egy nemzetközi kutatócsoport szerint az embereket is fertőzni képes koronavírus évtizedeken át terjedhetett észrevétlenül a denevérekben.

A kínai, európai és amerikai kutatókból álló tudóscsoport a Nature Microbiology folyóiratban közzétett tanulmányában úgy véli, hogy a Covid-19 betegséget okozó vírus egyik legközelebbi ismert őse 40-70 éve bukkanhatott fel denevérekben, és már egy jó ideje készen állt arra, hogy emberre is átterjedjen.

A kutatók szerint ez ismét megkérdőjelezi azokat az összeesküvés-elméleteket, hogy a Covid-19-betegséget okozó vírust laboratóriumban állították elő, vagy onnan terjedt el. David Robertson, a Glasgow-i Egyetem professzora, a tanulmány egyik szerzője a BBC Newsnak elmondta, hogy miközben a SARS-CoV-2 koronavírus genetikailag nagyon közel áll a legközelebbi ismert denevérvírusokhoz, időben több évtizede szétváltak.
„Ez azt jelzi, hogy ezek az emberre is átterjedő vírusok már egy ideje jelen vannak. Meg kell értenünk azt, hogy hol és hogyan terjedtek át a humán populációra” – magyarázta a professzor.

A kutatók összehasonlították a SARS-CoV-2 genetikai felépítését a denevérekben talált közeli rokonáéval, a RaTG13 víruséval. A SARS-CoV-2 genetikailag mintegy 96 százalékban hasonlít a RaTG13 koronavírusra, amelynek mintáit egy patkósdenevérből (Rhinolophus affinis) vették 2013-ban a kínai Jünan tartományban. Ám a csoport feltárta, hogy SARS-CoV-2 viszonylag régen, 1969-ben elágazott az RaTG13 vírustól.

A kutatók felfedezték, hogy a kettőnek közös őse van, de mindkét vírus saját evolúciós útját járja évtizedek óta. A denevérek világszerte megtalálhatók és hatalmas távolságokra képesek vándorolni. Vírusaik más vadállatokra is átterjedhettek, azokra is, amelyek az illegális vadkereskedelem részei.

Korábbi tanulmányok felvetették, hogy a tobzoska szerepet játszhatott a SARS-CoV-2 vírus evolúciójában, de ez a legújabb tanulmány azt jelzi, hogy erről nincs szó. A tobzoskára az illegális vadkereskedelemben érintett állatoktól került át a vírus.

Az immunsejtek számának növelése segíthet a legsúlyosabb betegeken

A tudósok új kezeléssel próbálkoznak, amely reményeik szerint csökkentheti a koronavírus-fertőzés hatásait a legsúlyosabb eseteknél.
A koronavírusos anya nem jelent kockázatot a csecsemőjére

Az újszülöttek ritkán fertőződnek meg a SARS-CoV2-vel, még akkor sem, ha édesanyjuk COVID-19 beteg, és szoros kontaktusban élnek.
Borkóstolgatók a pincében

Az ősz nem ősz egy igazi szüreti mulatság, és a borkóstolgatás nélkül.
A hiperbár oxigénterápia visszafordíthatja az öregedést

A hiperbár oxigénterápia egészséges idősödő felnőtteknél megállíthatja a vérsejtek öregedését, és megfordíthatja az öregedés folyamatát.