7 dolog, amit megtehetünk tüdőnk egészségéért

2020. 10. 26.
Ha gyakran krákogunk, köhögünk, vagy egyre nehezebben bírjuk a lépcsők megmászását, legtöbbünkben gyorsan felmerül a gyanú, hogy baj van a tüdőnkkel. A tüdőnk teherbírása sajnos nem végtelen, és bizony, nem ritkán alaposan vissza is élünk vele. De hogyan tudjuk a leginkább segíteni tüdőnk egészségének megőrzését?

Csökkentsük a lakás beltéri légszennyezését!

Bármennyire tisztának és védettnek hisszük is a lakásunkat, több száz fajta veszélyt jelentő szennyezőanyag, allergén vesz körül minket: penész, háziporatka, pollen, állati szőr, vegyi anyagok, a tisztítószerekből, a kárpitból, szőnyegből, bútorok lakkjából, festékekből stb. szállongó mikroszkopikus részecskék tömege.

Az ingerlő, maró, párolgó tisztítószerek, a vízkőoldó és a hypo összekeverése során felszabaduló klórgáz, a spray formájú kozmetikumok, háztartási szerek belégzésének kerülése javasolt. Az égéstermék elvezetés nélküli gáz fűtőkészülék és a gáztűzhely, sütő egyes vizsgálatok szerint hozzájárulhat gyermekkori légúti betegségek kialakulásához.

Ne tegyük ki a légútjainkat füstnek, kátránynak, rákkeltő égéstermékeknek!

A cigarettafüstben lévő égéstermékek agresszív, gyulladáskeltő és hosszú távon rákkeltő hatású vegyi anyagok, amelyek nemcsak magukat a dohányosokat, hanem a környezetükben élő, passzív dohányzásnak kitett hozzátartozóikat egyaránt sújtják! Főleg az aktív, de a passzív dohányzás is kerülendő!

 

Legyünk aktívabbak!

A fizikai tevékenység is sokat segít az egész szervezet, beleértve a légzőszerveket is. Legjobb, ha rendszeresen, naponta végezzük! A séta, gyaloglás, kocogás, kerékpározás, torna, vagy bármi más fizikai aktivitás, ami a pulzusszámot emeli, egyaránt hasznos, javítja az erőnlétet, a légzést és a keringést. A mozgás endorfin felszabadulás révén a közérzetet is javítja, és segít a túlsúly elkerülésében.

Figyeljünk a testtartásunkrs!

Ha görnyedten ülünk, beesett vállakkal, kisebb a tüdőnk térfogata, csökken a kapacitása.  A pocak, túlsúly szintén összenyomhatja ülve a tüdőt. Az ülő testhelyzetből való időnkénti felállás, mozgás, gyaloglás fizikai aktivitás hasznos és jót tesz a légző- és a mozgásszerveinknek is.

Igyunk elegendő folyadékot!

A szervezet egészének, benne a tüdőnek is nagyon fontos a megfelelő folyadékbevitel. A nyálkahártyák egészséges tisztulását segíti, ha naponta legalább másfél – két liter folyadékot elfogyasztunk. Kóros állapotban, például hörgőgyulladásnál, asztmánál a fokozott folyadékbevitel az egyetlen bizonyított hatású váladékoldó, köptető „gyógyszer”.

Együnk okosan!

Bár nincsenek a tüdő egészségét bizonyítottan javító ételek, de a kiegyensúlyozott, könnyű, vitamindús táplálkozás az egész szervezetnek, így a tüdőnek is hasznára van.

Keressünk fel tüdőgyógyászt!

Nem szabad halogatni a kivizsgálást, ha az alábbi tünetek bármelyike jelentkezik: légszomj, mellkasi fájdalom, nehézlégzés, elhúzódó rekedtség, köhögés, nem szűnő hurutos tünetek, gyengeség. Ne feledjük azonban, hogy tünetek nélkül is ajánlatos – különösen negyvenéves koron túl – egy-két évente tüdőszűrésen megjelenni!

Forrás: Budai Egészségközpont

Teljes élet szívinfarktus után

Teljes élet szívinfarktus után

A szívinfarktuson átesettek közül sokan úgy érzik, az esemény után már csak „lassan, öregesen” élhetnek. Holott a rehabilitációba beillesztett életmód program minden téren életfontosságú hatással bír.
Mennyi idő alatt csökkenthető a magas vérnyomás?

Mennyi idő alatt csökkenthető a magas vérnyomás?

Diagnosztizált magasvérnyomás-betegség esetén több pillére kell épülnie a kezelésnek. De milyen faktorok befolyásolják a vérnyomás csökkentésének gyorsaságát, és miért fontos a gyógyszerszedésen kívül az életmódtanácsokat is megfogadni?
Hét fehér történet

Hét fehér történet

A hó régen mértékegység is volt: az, hogy hány havat ért meg valaki, az életkorát is meghatározta. Ha minden hóra nem is, azokra, amik fontosak voltak valamiért, még emlékszem én is. Össze is gyűjtöttem hetet.
Az irritábilis bél szindróma kialakulásának mechanizmusa

Az irritábilis bél szindróma kialakulásának mechanizmusa

Belga kutatók feltárták az irritábilis bél szindróma kialakulásának biológiai mechanizmusát.